Soms maak je een gebeurtenis mee of een situatie waarbij er allerlei gedachtes opkomen.
Deze gedachtes zijn gekoppeld aan emoties die je weer kunt voelen.
Daar gaat deze blog over, tussen wat je denkt en wat je voelt.
Goedemorgen en fijn dat je er weer bent.
De wisselwerking tussen onze gedachten en onze gevoelens liggen heel erg dicht bij elkaar.
Het gaat bijna samen op.
En vaak hoort bij een gedachte een bepaalde emotie.
Als je je teen stoot tegen iets aan is het gevoel pijn, maar je gedachten kunnen totaal verschillen.
Maar ook als je overprikkeld bent en er gebeurt vervolgens iets naars, dan is vaak je gedachten gang afgestemd op je gevoel.
Het ordenen van gedachten en gevoelens kan soms best lastig zijn.
Een gedachten inbox kan daarbij erg handig zijn.
De methode die ik lang heb gebruikt is Kanban.
In Notion bouwde ik een Situatie database met Kanban view.
Daarin zijn een aantal lijstjes gemaakt, te beginnen met "Inbox".
De volgende lijsten zijn de basis emoties.
Bij Inbox drop je al de gedachten die op kwamen in de situatie die je aan het beschrijven bent.
Daarna verplaatste ik de gedachten die als kaarten zijn aangemaakt naar de betreffende emotie lijst.
Op die manier krijg je inzichtelijk welke gedachten horen bij welke emotie en kan je stilstaan bij je gevoel.
Dit is een manier van werken die voor mij een hele poos goed heeft gewerkt.
Tegenwoordig maak ik gebruik van Obsidian en heb ik een Markdown sjabloon gemaakt waarmee ik een situatie kan beschrijven, mijn gedachten kan opschrijven en de bijbehorende emoties kan beschrijven die horen bij de gedachtes.
Tussen denken en voelen.
Soms gebeuren er dingen die we denken maar waarbij we iets anders voelen.
En dat is niet erg denk ik, het hoort erbij.
Door gebruik te maken van de bovenstaande templates, sta ik veel beter stil bij gedachtes en de bijbehorende emoties.
Dit geeft inzicht en ik kan lekker analyseren en reflecteren.
En doordat ik werk met Obsidian, kan ik G-schema's, gebeurtenissen en alles wat relevant is koppelen via links aan elkaar.
Wil je ook starten met Obsidian?
Op YouTube zijn ontzettend veel video's te vinden die je op weg helpen om een start te maken.
Dankjewel voor het lezen en graag tot een volgende blog!